Op school

Duurzame implementatie van STEM-onderwijs in de basisschool

Het Lerend netwerk STEMBASIS wil basisscholen ondersteunen om STEM-onderwijs op een zinvolle manier een plaats te geven op de eigen school. STEM kan pas gerealiseerd worden in de klaspraktijk en dit voor alle kinderen, indien het een verhaal is van de volledige school. Om duurzame STEM implementatie te bewerkstelligen is het nodig om te bouwen aan een draagvlak. Eenmaal dit draagvlak er is, kan een team van daaruit zelf tot richtingaanwijzers komen voor duurzame STEM implementatie in de eigen schoolcontext.

Draaiboek

Om dit draagvalk te creëren, werd een draaiboek ontwikkeld. Het draaiboek steunt op een onderzoeksproces dat doorlopen werd tijdens het lerend netwerk ‘STEM voor de basis’. Het uitgangspunt in dit draaiboek is de aandacht voor de betrokkenheid van het voltallige team. Aan de hand van een script kan op een school een basis gecreëerd worden om samen te zoeken naar startpunten om met STEM aan de slag te gaan. Er zijn 2 scripts voorzien en deze variëren van een meer open aanpak, met een grote eigen inbreng van het schoolteam, naar een meer gesloten benadering waarin reeds meer info vervat zit vanuit het lerend netwerk. Ook op gebied van tijdsbesteding is er variatie voorzien.

Gebruik van het draaiboek

Als start wordt er gevraagd wat de do’s en don’ts rond STEM-implementatie op jullie school zijn. Wat vinden jullie belangrijk i.v.m STEM implementatie op school? En wat net niet? Hiervoor wordt ook inspiratie voorzien a.d.h.v. praktijkverhalen van een zestal basisscholen. Deze praktijkverhalen zijn ontstaan uit schoolbezoeken die al vergaand of beginnend stappen gezet hebben om STEM een volwaardige plaats te geven op school. Ieder schoolbezoek werd gekenmerkt door een schooleigen verhaal als gevolg van de specificiteit van het schoolteam, de schoolcontext, de urgentie, … 

Naast het schooleigen verhaal, zijn er tegelijkertijd een heel aantal gemeenschappelijkheden tussen de scholen. Deze gemeenschappelijkheden werden verzameld en gebundeld in elf bouwstenen (bv. organisatie, ondersteuning, team…). Deze bouwstenen staan centraal in de opdrachten. In het draaiboek worden schoolteams aangemoedigd om met de bouwstenen aan de slag te gaan (bouwstenen detecteren, verfijnen…), met elkaar in verband te brengen en zo te komen tot  een model. Dit model is dus een resultaat van een eigen schoolvisie en beslissingen die genomen worden op basis van eigen keuzes, middelen, mogelijkheden… . 

We kiezen er voor om niet één pasklaar antwoord of één model voor op te stellen voor STEM-implementatie, maar een draaiboek aan te reiken dat directie, leerkrachten, zorgcoördinatoren, … kan helpen om STEM-onderwijs binnen te brengen op een schooleigen manier.